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교과목 개요
707.508 영어교육론 특강( Topics in ELT Theories ) 3-3-0
외국어로서의 영어교육에 관한 제반 이론들을 연구, 검토한다. 특히 최근에 논란의 초점이 되고 있는 문제들을 집중적
으로 다룬다.
An in-depth examination of theories and research in the area of teaching English as a foreign language with emphasis on
recent developments
707.514 영어교육 평가 ( Evaluation in TEFL) 3-3-0
외국어교육에서의 평가(Testing)에 관한 최근 이론들을 개관하고, 영어능력 평가문항의 작성, 분석, 결과 처리 등의 원리
와 실제를 다룬다.
The course examines recent theories of language teaching and deals with the theory and practice of test writing, analysis
and interpretation.
707.515 심리언어학과 외국어교육( Psycholinguistics & Foreign Language Education) 3-3-0
언어습득, 이해 및 발현과정에 관한 심리언어학적 이론과 연구를 고찰하여 외국어 습득 및 사용의 심리학적 과정과 기제
를 이해한다.
The course deals with psycholinguistic aspects of foreign language acquisition and performance. It covers theoretical
considerations and empirical findings on first and second language acquisition, comprehension and production.
707.516 사회언어학과 영어교육 (Sociolinguistics & TEFL) 3-3-0
사회언어학의 기본이론과 방법을 개관하고 언어의 본질과 기능, 언어능력, 영어의 변이형, (특히 기능, 상황적 변이형)등
에 관한 사회언어학적 연구결과를 외국어로서의 영어교육의 이론과 실제에 적용하는 문제를 다룬다.
Basic concepts and methods of sociolinguistics, as the study of language and speech used in different social contexts:
relationship of these concepts and methods to teaching English as a foreign language
707.517 미국소설 연구# (Studies in American Novels) 3-3-0
미국문학의 중요한 시대, 주제, 혹은 작가를 중심으로 작품과 논문을 읽고 새로운 과제를 모색함.
Studies in major American fiction with a view to enhanced understanding, concentrating on either a period, a theme, or an
author.
707.518 영문학교육 연구(Studies in Teaching English Literature) 3-3-0
소설, 시, 희곡, 등 영미 문학작품 교육방법의 이론과 실제를 다루며, 외국어로서의 영어교육에서 문학작품 교육이 차지
하는 위치에 관한 문제를 검토함.
Studies in pedagogical problems in teaching different genres of English literature plus related theories and practical probes
into the uses of literature in English teaching.
707.521 영미시 연구# ( Studies in British and American Poetry) 3-3-0
영미문학의 전통 속에서 현대에의 의미가 큰 일련의 작품을 선별하여 문학사적 조명을 하거나 특정 시대. 분야, 작가의
집중적인 연구를 한다.
Intensive studies of a small number of prominent poets, British or American, belonging to a period or movement
707.523 영국소설 연구# ( Studies in English Novels) 3-3-0
영국문학의 중요한 시대, 주제, 혹은 작가를 중심으로 작품과 논문을 읽고 새로운 과제를 모색함.
Studies in major British fiction with a view to enhanced understanding, concentrating on either a period, a theme, or an author.
707.526 응용언어학 연구방법론 ( Research Methods in Applied Linguistics ) 3-3-0
응용언어학 및 영어교육분야에서의 연구 방법론을 다루며 연구 설계 및 통계분석에 관한 기본개념에 중점을 둔다.
The course covers research methodology in applied linguistics and TEFL, and emphasizes fundamental concepts of
research design and statistics.
707.530 영어학 연습 ( Practice in English Linguistics ) 3-3-0
영어의 통사구조, 음운구조, 의미구조, 기타 영어학 분야의 주제를 선택하여 이를 집중적으로 연구한다.
Intensive study of a subfield of English linguistics (phonology, syntax, or semantics)
707.531 영어교수법 연구( Studies in Teaching English as a Foreign Language ) 3-3-0
영어(외국어)교육분야의 이론 및 실제에 관한 논문강독 및 교육의 실제면을 중심으로 토의, 연구하며 장차의 영어교수법
연구 영역에 대한 탐색을 한다.
The course covers theories and practice of English teaching by reviewing articles and other publications. It also explores
areas of future research.
707.532 영어교수법 특강( Topics in Teaching English as a Foreign Language ) 3-3-0
영어(외국어)교육 관계 전문지에 발표된 영어교육에 관한 논문강독 및 이론적인 면을 중심으로 토의, 연구한다.
The course covers the theoretical aspects of teaching English as a foreign language by reviewing professional journals
and publications
707.533 교육영문법# ( Pedagogical English Grammar ) 3-3-0
학교영문법의 관점에서 영문법의 여러 이론을 폭넓고 깊이 고찰, 연구한다.
This course acquaints the students with recent developments of theoretical linguistic and SLA from the viewpoints of school grammar.
706.704A 응용언어학연구# ( Studies in Applied Linguistics ) 3-3-0
응용언어학의 제 분야에서의 이론적 발전과 연구 방향에 대해 검토하고 응용언어학 연구방법에 대한 연구를 한다.
The course examines the trends of applied linguistics and studies the research methods in applied linguistics.
706.705 영어교육론연구#( Studies in ELT Theories ) 3-3-0
영어교육과 관련된 제반 이론과 최신 이론들에 대한 심도 있는 연구와 영어교육에 관한 이론적, 방법적 모형을 개발한다.
The course covers in-depth studies on recent theories related to English teaching and attempts to develop theoretical and
methodological models of English teaching.
706.707 영어교재 및 교과과정( English Teaching Materials & Curriculum ) 3-3-0
영어과 교육과정과 교수요목이론, 영어 교재 개발에 관한 이론과 실제를 검토하고 학교 교육에 적용할 수 있는 교육과정
과 교재의 모형을 개발한다.
The course examines the curriculum/syllabus design theories and materials development theories (and practice) and
attempts to develop sample curricula and materials applicable to classroom teaching.
706.708 외국어교육사 ( History of Teaching Foreign Languages ) 3-3-0
서양에서의 외국어(영어)교육의 역사와 우리나라에서의 영어교육사를 교육정책, 교수방법, 교재, 교사 등의 측면에서
다룬다.
The course covers English teaching histories in the western world and in Korea in the areas of educational policy,
teaching methodology, materials, teacher training and other related areas.
706.709 대화분석# ( Discourse Analysis ) 3-3-0
대화분석은 다양한 맥락에서 발생하는 대화적 상호작용을 체계적으로 분석하는데 널리 사용되는 이론 및 방법론적 접근이다. 본 교과목은 대화분석의 기본 개념과 방법론적 기법을 다루고 해당 분야의 고전적 연구들과 최신 연구 경향을 소개함으로써 학생들이 일상적 혹은 제도적 대화 상호작용의 세부사항 속에서 질서정연함을 식별해낼 수 있는 능력을 개발하고자 한다.
Conversation Analysis (CA) is a theoretical and methodological approach that is widely used to systematically analyze conversational interaction in various contexts. This course intends to provide the basic concepts and methodological techniques of CA and introduce classic works and recent advances in the field. The goal of the course is to develop students’ capacity to discern orderliness in the details of everyday and institutional talk-in-interaction.
706.711 영어교육연구방법론# ( Research Methods in TEFL ) 3-3-0
영어의 교수, 학습과 평가, 교재, 교사교육등 영어교육과 관련한 연구분야들에 적용할 수 있는 연구방법들을 연구의 설계,
수행, 분석, 해석, 적용 등의 측면에서 다룬다. The course deals with research methods in terms of design, implementation,
analysis, interpretation and application. The research areas cover English learning and teaching, evaluation, materials,
teacher training and other related areas.
707.805 연구방법과 영어논문 작성 (Research Methods and Thesis Writing in English) 3-3-0
영어의 교수, 학습과 평가, 교재, 교사교육등 영어교육과 관련한 연구분야들에 적용할 수 있는 연구방법들을 연구의 설계,
수행, 분석, 해석, 적용 등의 측면에서 다룬다. 영어교육과 관련된 모든 분야의 연구논문을 비판적으로 읽고 이해하며
영어로 요약하는 방법을 익히며, 다양한 연구방법을 이해하고 실제적으로 연구논문을 영어로 작성하는 방법을 연습하는
것을 목표로 한다. 학생들 자신이 영어교육 분야의 연구주제를 설정하여 연구계획서를 영어로 직접 작성해보는 훈련을
받는 것에 초점을 둔다.
This course helps students to read theses on English education and summarize them in English. The students will acquire
research methods and thesis writing skills in English. Through the course, they will also be able to enhance their ability
and skills to prepare their research proposals in English.
706.733 영어음운론연습# ( Seminar in English Phonology ) 3-3-0
형태론의 최근 이론에 관한 책과 논문에 대한 집중적인 연구를 목적으로 한다.
Intensive reading of books and papers on generative morphology with the emphasis on recent models of the theory
706.734 영어통사론연습# ( Seminar in English Syntax ) 3-3-0
최근 영어통사이론 및 제2언어습득이론을 집중적으로 연구한다.
Intensive study of current theories on English syntax and second language acquisition.
706.737A 미국문화와 문학연구# ( Seminar in American Culture and Literature) 3-3-0
미국문학의 특정한 과제에 대하여 수강 학생들이 각자 독자적으로 연구하되 연구의 전과정에 걸쳐 창의적인 토론을 나눔.
A seminar purporting to arrive at a higher level of understanding of a particular aspect of American literature through
discussion and other forms of collaboration,
706.738A 영국문화와 문학연구 ( Seminar in British Culture and Literature ) 3-3-0
영국문학에서 뛰어난 업적을 남겼거나 현재 중요한 업적을 쌓고 있는 작가의 작품을 중심으로 집중적인 개인 작가 연구를
한다.
Intensive studies of an individual author who has attained an outstanding achievement in English literature
M1849.000100 영어응용음성학연구 (Studies in Applied English Phonetics) 3-3-0
조음 및 음향음성학 위주로 영어음성학을 개관하고, 영어응용음성학의 최신 연구 성과를 논의한다. 다루는 주제는 제2언어 발음 분석, 제2언어 발화의 언어학적 특징, 제2언어 말하기와 듣기 모델, 컴퓨터기반 음성분석 등의 분야를 포괄한다.
This course provides an overview of English phonetics mainly focusing on articulatory and acoustic phonetics. It then covers recent research in applied English phonetics. The research may include, but is not limited to: L2 pronunciation analysis, linguistic features of L2 speaking, L2 production and perception models, and computer-assisted speech analysis.
M1849.000200 영어음운론과 제2언어습득론 (English Phonology and Second Language Acquisition) 3-3-0
영어음운론의 핵심 개념을 다루고, 제2언어습득론의 관점에서 영어응용음운론의 최근 연구 성과에 대해 논의하며, 한국 영어교육에의 시사점과 적용가능성을 탐구한다.
This course deals with key concepts of English phonology and then provides an overview of recent research on applied English phonology from the perspective of second language acquisition. It also explores the implications and applications of the recent research findings to English language teaching in the Korean context.
M1849.000300 영어발음교육 세미나 (Seminar in English Pronunciation Teaching and Learning) 3-3-0
영어발음교육 분야의 다양한 연구 주제를 다루며 특히 응용언어학/제2언어습득론과 연계된 연구 성과에 초점을 둔다. 다루는 주제는 제2언어 발화 학습 모델, 제2언어 말하기 및 듣기, 제2언어 발음 교육 방법/기술, 제2언어 발음 학습 방법/기술, 제2언어 실험 연구, 제2언어 말하기/듣기 평가 등의 분야를 포괄한다.
This course covers topics in English pronunciation teaching and learning, mainly focusing on recent theory and research that provide connections between L2 pronunciation and other areas of applied linguistics/second language acquisition. The topics may include, but are not limited to: theoretical L2 speech learning models, L2 speech production and perception, L2 pronunciation teaching methodology/technology, L2 pronunciation learning methodology/technology, L2 laboratory research, and L2 speaking/listening assessment.
M1849.000400 코퍼스 활용 외국어교육 (Corpus-based Foreign Language Education) 3-3-0
코퍼스, 즉 전산화된 자연 텍스트 모음은 다양한 응용언어학 분야에서 널리 사용되고 있다. 본 교과목은 언어 코퍼스 분석에 일반적으로 사용되는 방법과 기법을 다루고, 코퍼스가 외국어 학습 및 교육을 위해 활용될 수 있는 여러 방안을 소개하고자 한다.
A corpus, or an electronic collection of natural texts, is widely used in diverse fields of applied linguistics. This course introduces students to some of the commonly used methods and techniques in working with language corpora and to various ways in which corpora can be exploited for foreign language learning and teaching.
M1849.000500 학습자 코퍼스 연구 (Learner Corpus Research) 3-3-0
학습자 코퍼스는 제2언어 혹은 외국어 학습자들이 생산한 언어 자료를 전산화하여 구축한 코퍼스이다. 본 교과목은 학습자 코퍼스를 활용하는 다양한 유형의 연구를 소개하고, 문어, 구어, 특수목적영어/학문목적영어 및 종단적 혹은 발달적 학습자 코퍼스를 포함한 여러 종류의 학습자 코퍼스를 분석하는 데 자주 사용되는 방법과 기법들을 소개하고자 한다.
A learner corpus is an electronic collection of language texts produced by second or foreign language learners. This course introduces students to diverse types of learner corpus research and to some of the commonly used methods and techniques in analyzing various kinds of learner corpora including written, spoken, ESP(English for Specific Purposes)/EAP(English for Academic Purposes), and longitudinal or developmental learner corpora.
M1849.000600 언어평가와 테크놀로지 (Language Assessment and Technology) 3-3-0
기술 발전은 제 2 언어 (L2) 평가에 영향을 미쳤다. 이 강좌는 기술 발달과 언어 평가의 관계를 살펴봄으로써 평가의 구인 정의부터 평가 방법, 채점에 이르기까지 기술 발달이 언어 평가에 미친 영향에 대해 광범위하게 살펴보는 것을 목표로 한다. 기술 기반 언어 평가 및 관련 연구를 살펴본 후, 직접 기술 기반 언어 평가를 활용한 연구를 설계해보는 것을 목표로 한다.
Advances in technology have influenced second language (L2) assessment. This course covers the technology-language assessment connection by discussing how technology has been applied to L2 assessment, from the changed or extended definition of a target construct to assessment methods and scoring. The students will investigate technology-based language assessments and related research and design a pilot study using any form of technology-integrated assessment.
M1849.000700 제2언어 수행평가의 이해와 적용 (Issues in Second Language Performance Assessment) 3-3-0
강좌는 제2 언어(L2) 평가에서 꾸준히 사용이 늘고 있는 수행평가의 이론과 실제를 소개하는 것을 목표로 한다. 언어 평가에서 수행평가는 말하기, 쓰기와 같은 표현능력을 평가하기 위해서 학생들이 직접 말이나 글로 언어 과업을 수행하게 하는 평가이다. 이러한 수행평가는 그 사용이 꾸준히 늘고 있으나, 이를 제대로 개발, 실시하기 위해서는 과업, 채점자, 채점 기준 등 여러 요소들이 수행평가 결과에 미치는 영향을 이해해야 한다. 이 강좌는 이러한 요소들의 복잡한 상호 관계에 대한 이해를 바탕으로 학생들이 직접 수행평가를 개발해보는 것을 목표로 한다.
This course covers principles and practices for using performance assessments in second language (L2) assessment. In L2 assessment, productive language skills such as speaking and writing are measured through performances that require students to produce language, orally or in writing. Performance assessment has been steadily increased in language assessment for both academic and professional purposes. Planning and administering a performance assessment requires an assessment developer to consider many factors, including tasks, raters, and scoring criteria. This course aims to introduce the complex interrelationships of the factors and encourage students to develop their own performance assessments.
M1849.000800 영어통사론과 제2언어습득론 (English Syntax & Second Language Acquisition) 3-3-0
제2언어습득의 관점에서 영어통사구조의 분석 및 기술을 개괄적으로 살펴본다.
This course is an introduction to English syntax and the study of L2 acquisition from a linguistic perspective, aiming to tie together current theories on syntax and L2 acquisition research.
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